Ministerstvo dopravy upresňuje budúcnosť železničných staníc v hlavnom meste.
V posledných týždňoch sa objavili rôzne nejasné informácie týkajúce sa budúcnosti železničnej dopravy v Bratislave. Médiá špekulovali o možnom presune hlavnej stanice do Stupavy, čo medzi verejnosťou vyvolalo zmätok. Minister dopravy Jozef Ráž však upresnil plány rezortu v relácii Krížom-krážom s Jožom Rážom, čím rozptýlil nepravdivé dohady.
Nová stanica vznikne v Stupave, hlavná stanica zostáva v Bratislave
Jozef Ráž jednoznačne uviedol, že hoci v Stupave vyrastie nová železničná stanica s pracovným názvom Bratislava-Západ, hlavná stanica v Bratislave zostáva na svojom mieste. „Hlavná stanica ako taká zostane v Bratislave,“ vyjadril sa minister, čím vyvrátil predchádzajúce špekulácie. Nová stanica v Stupave však prinesie pozitívne zmeny, pretože odľahčí hlavnú stanicu v oblasti technického zabezpečenia a zlepší plynulosť dopravy.
Stanica Bratislava-Západ bude súčasťou medzinárodného projektu vysokorýchlostných vlakov (VRT), ktoré majú prepojiť európske hlavné mestá, ako sú Budapešť, Viedeň a Praha. Hoci Stupava bude kľúčovým miestom pre medzinárodné vlaky, tie budú stále zastavovať aj na hlavnej stanici v Bratislave.
Prečo práve Stupava?
Lokalita pre novú stanicu bola vybraná na základe viacerých štúdií, ktoré ju označili za najvhodnejšie riešenie pre rozšírenie železničnej infraštruktúry v okolí Bratislavy. „Keďže hlavná stanica je koncovou pre mnohé spoje, vlaky blokujú koľaje, kým sa neotočia. To spomaľuje dopravu, čo sa má vďaka novej stanici zmeniť,“ vysvetlil minister Ráž.
Rekonštrukcia hlavnej stanice a tratí
Hlavná stanica v Bratislave ostáva kľúčovým dopravným uzlom, no v blízkej budúcnosti ju čaká rozsiahla rekonštrukcia. Minister Ráž uviedol, že čoskoro bude vyhlásené verejné obstarávanie na projektovú dokumentáciu pre renováciu. V rámci modernizácie by sa mali opraviť aj koľajnice v Bratislave a okolí, čo umožní plnohodnotné využitie potenciálu vysokorýchlostnej dopravy. Aktuálne nové vlaky nemôžu jazdiť plnou rýchlosťou kvôli zlému stavu tratí.
Vysokorýchlostné vlaky budú vstupovať na slovenské územie pri Rajke, prejdú cez Petržalku a Prístavný most a zastavia sa na chvíľu na hlavnej stanici, odkiaľ budú pokračovať na novú stanicu Bratislava-Západ, a následne smerom na Záhorie do Česka.
Financovanie z európskych zdrojov
Projekt výstavby stanice Bratislava-Západ je financovaný z Európskej únie, čo odľahčí slovenský štátny rozpočet. Dátum sprevádzkovania novej stanice zatiaľ nebol zverejnený, no očakáva sa, že zmeny, ktoré prinesie, výrazne zlepšia železničnú dopravu v regióne.
Pridaj komentár